tisdag 21 augusti 2012

Dekorera tyg med 5D Design Creator

Om du har enfärgade tyger som du vill piffa upp lite så kan jag tipsa om att maskinbrodera mönster så du skapar ett "eget" tyg.

Öppna Design Creator och välj "start a new design with no picture". Välj sedan vilken bågstorlek som du behöver. Inne i Design Creator ritar du upp en fylld fyrkant.

Gå till fliken create och välj "Motif fill" under rubriken "Fill Area" samt klicka ur att du inte vill ha en ram. Klicka sedan på "Options".

I dialogrutan "Options" kan du välja en av de många fina mönstersömmar som finns, jag valde K2 Omnigram nr 17. Jag valde även att använda mig av samma söm under "Motif 2". Det är bara att testa sig fram och ändra  tills du själv är nöjd.

Stäng sedan dialogrutan och klicka på symbolen "Quick stitch fill" som finns längst ner till vänster på bilden nedanför. Klicka sedan på den fyrkanten du ritade upp, du har nu ett fyllnadsmönster över hela fyrkanten.
Jag valde ett lite tunnare jeanstyg och en mörkare tråd. Tyget som ligger bakom ska sedan bli ett par matchande tights :)

 Tyget spände jag fast i bågen och den här gången använde jag inte något mellanlägg alls.
Här har jag broderat klart en del, totalt broderade jag 3 separata delar, detta beroende på vilka mönsterdelar det ska passa till.
 Utklippta mönsterdelar, ska bli en jacka till en liten tjej :)
 Slutresultatet!! Ska "bara" sätta i tryckknappar. Färgen på tyget blev lite annorlunda ...


1 kommentar: