måndag 29 april 2013

Pressarfötter

Förra veckan hade vi aktivitetsdag i butiken där symaskinerna var laddade med olika pressarfötter. Här kommer lite bilder på vad vi gick igenom

Flerlinjerad dekorationsfot - finns till både Husqvarna och Pfaff
Den flerlinjerade dekorationsfoten hjälper dig att placera dina dekorationssömmar. Börja med att rita upp en mittenlinje samt en topplinje. När du börjar en söm ska du sätta ner nålen på topplinjen.

 Som mittensöm valde jag nr 2:50, displayen visar en Opal 670
 
Sätt på pressarfoten och rikta in så att mittmarkeringen går precis på den ritade linjen.
När du håller på att sy den sista mönsterrapporten så trycker du på stopp och fortsätter att sy, maskinen stannar automatiskt när mönsterrapporten är klar.
 Jag valde sedan söm nr 2:49
 Placera pressarfoten så den linjerar mot den tidigare sydda sömmen, glöm inte att placera nålen på topplinjen.
 Välj sedan att spegelvända sömmen för att sy på högersidan.


 Fortsätt att sy så många sömmar du önskar.
 Här kommer ett exempel på vik- och kantsömsfoten, finns till overlock för både Husqvarna och Pfaff
 Cutworkbroderier är fina :) i cutworksetet så ingår det skärnålar, instruktionsvideo och några provbroderier.
Rynkfoten till overlock är smidig att använda, jag har använt en s15 när jag gjorde provbitarna. Du kan välja att antingen bara rynka ett tyg eller att rynka och sy ihop i ett och samma moment. Här valde jag först att rynka och sy ihop - tyget som jag valde är ett tunt viscosetyg. När man gör det här momentet så måste man även räkna ut hur mycket tyg som går åt till volangen. Här valde jag att ha en bit som var 20 cm och volangen gjorde jag 40 cm, det räckte inte utan i ett sådan tunt tyg så behöver remsan vara lite mer än den dubbla längden. Med differentialmatningen ändrar du hur mycket rynkor du vill ha - tänk på att det skiljer sig på om du har enkelt eller dubbelt tyg - i det här exemplet hade jag den ställd på 2.0.
 Rynkning i enkelt tyg - differentialmatning 2.0
  Rynkning i enkelt tyg - differentialmatning 1.0

1 kommentar:

  1. Tack för bra informationen har köpt "flygplanet" till min DDD.
    Hälsningar
    Malou

    SvaraRadera