onsdag 6 februari 2013

Tupp - Sew Along, del 3

2013-02-06

Del 3 – Sew Along Tupp

Nu är det dags för mer sömnad, nästa vecka är sista delen av sew alongen och då ska vi montera ihop alla våra bitar.

Steg 1 - ben
Sy en raksöm på den markerade linjen, lämna övre och nedre öppen. Vänd benet och stoppa det hårt, lämna ca 3 cm tomt upptill på benet.
Sy i en rynktråd runt nederdelen

Dra ihop och fäst trådarna

Så här ser ett ben ut när det är klart, gör ben nr 2 på samma sätt. 

Steg 2 – Näbb
Förra veckan kommenterade jag att jag hade valt att göra vissa mönsterdelar större än originalmönstret. Ett av dem var näbben. Efter några vändor valde jag nu att göra om näbben, jag ritade precis efter mönsterdelen och sydde i markeringslinjen. Anledningen till att jag ändrade mig var att näbben såg ut som en anknäbb istället.
Renklipp runt sylinjen, lämna ca 3 mm, klipp en öppning mitt på mönsterdelen och vänd näbben så rätsidan kommer utåt

Fyll näbben med vadd (inte för tjockt)

Sy igen öppningen för hand.

Steg 3 – Fötter 
Sy runt mönsterdelen och klipp rent sömsmånen till ca 3mm, klipp hack in i hörnen så det blir snyggare vid vändningen.

Lägg ut mönsterdelarna spegelvänt och markera kryss för öppningen. Öppningen får inte göras för stor för den ska senare döljas av benet, se markering på mönsterdelen på hur stor det kan vara.

Vänd, fyll foten med vadd och sy ihop öppningen för hand. 

Steg 4 – kropp 
Lägg fram och bak räta mot räta och sy sidsömmarna, använd ¼”-söm) och stygnlängd 2.0

Om du har valt att klippa till benen enligt tidigare instruktioner ska du nu först sy i en rynktråd genom båda lagren. OBS! detta steg gäller inte dig som valt att följa originalmönstret.

Tråckla fast benen enligt makeringarna på framstycket, sy fast med en smalare sömsmån så syns inte sömmen efter ihopsömnad med bottendelen.

Sy i rynktrådar på bakstycket, börja från mitten och sy ut till sidsömmen

Ta bottendelen och lägg den räta mot räta mot bakdelen, se till att markeringen stämmer (spetsen).

Nåla fast hela bottendelen och sy runt hela, använd ¼”-söm) och stygnlängd 2.0

Klipp in extra i hörnet på framsidan, vänd mönsterdelen 


Vi har nu sytt alla delarna till tuppen och nästa vecka kommer vi att montera ihop alla delarna.

Ha det så roligt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar