torsdag 22 mars 2012

Thread Velvet och specialtrådar

Thread Velvet är en teknik inom maskinbroderi som betyder att man broderar två gånger på samma område med olika trådar. Efter det skär man upp det yttersta lagret med en skalpell och fransar till det så att det får en sammetsliknande yta. Jag har tidigare provat att göra denna teknik med Sulkys vanliga brodertråd (Rayon 40) men blev sedan nyfiken på hur det skulle blir med specialtrådar som t ex metallic och sliver.

Jag komponerade ihop ett motiv från Pfaffs kollektion 446, jag valde att göra ett motiv snarlikt det som fanns på baksidan.


Så här ser det ut, när det var färdigbroderat, jag valde att lägga metalltråden underst.

Närbild

 Sedan behöver man en bra skalpell/kniv för att försiktigt kunna skära upp den översta lagret

För att säkerställa så att inte något fransar upp sig kan man lägga lite speciallim på baksidan.


Jag ska prova att lägga metallictråden överst också men det kan vara så att den är för "stel" så att det inte blir någon effekt. Om någon annan provat med specialtrådar vore det kul att höra vad du tyckte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar