tisdag 3 april 2012

Nya overlockpressarfötter

Det har kommit tre nya pressarfötter till Husqvarnas overlockmaskiner s21 och 25 samt Pfaffs maskiner coverlock 3.0 och 4.0. Kolla länken - det är samma artikelnr oavsett märke.

Igår provade jag två av pressarfötterna. Den transparenta täcksömsfoten och pressarfot för enkel kant.

Så här ser den transparenta täcksömsfoten ut

 Den har en mycket bra röd markering för mitten
 Jag ritade upp ett mönster


Jag valde bred täcksöm

Började sy och måttade in mina ritade linjer mot den röda markeringen.
 Lite roligt mönster
 Så här ser det ut på baksidan

 I slutet av sömmarna brukar jag lägga in en bit "skräptyg" som jag syr så att mitt egna jobb "kommer ut" på andra sidan - det är inte bra att slita och dra i sömmar man precis sytt.
 Jag provade även att sy ihop två tygbitar med vanlig raksöm och sedan sydde jag en dekorationssöm från framsidan.
 Så här blev baksidan.
 Så här ser den andra pressarfoten ut

Den har två fack, ett fack till vänster (ligger underst) och ett från höger. Jag provade att vika in det översta tyget 1 cm innan jag lade in det i pressarfoten.
 Det kan bli snyggt, jag får träna lite mer på detta, det syns på sömmen att jag har "ryckt" lite i tyget.
 Det går även utmärkt att lägga in ett band ifall du vill sy på det.

 
Sedan provade jag att sy fast en dragkedja, jag använde mig av dragkedja på metervara och själva dragkedjan lade jag i den vänstra delen av pressarfoten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar