fredag 20 januari 2012

Blockhusruta och maskinbroderi

Jag tycker att blockhusrutan är mycket rolig att sy och använder mig nästan alltid numera av Marti Michells linjaler när jag skär till alla remsorna, de finns i tre storlekar. Fördelen med linjalerna är att du direkt skär den längd du behöver och på så sätt går det snabbare att sy. Se demonstrationsvideo.
Jag valde att lägga alla ljusa sidor mot varandra för att jag ville brodera ett motiv i mitten.

Motiven är sammansatta i dataprogrammet 5D, texten är skapat av typsnittet Ribbon som finns i kategorin Multi-Color, pussmunnen är hämtad från lanseringssajten för sy- och brodérmaskinen Ruby - du kan läsa mer om Ruby och ladda ner broderiet via följande länk: Ruby inspirationsfilm
Resultatet blev en kudde som nu pryder en hylla i butiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar