onsdag 25 januari 2012

Dekorationssömmar - olika utseenden

Om du har en elektronisk symaskin så hjälper den dig att med information om vilka pressarfötter du ska ha för olika sömmar och om du behöver mellanlägg eller ej. Dessa små tips från din "kompis" är mycket bra och hjälper dig att få snyggare sömmar.

När du väljer en söm får du information om vilken nål och pressarfot du ska välja, vid dekorationssömmar kommer även nedanstående symbol upp ofta. Symbolen indikerar att du ska ha ett mellanlägg under tyget för att förhindra att tyget drar ihop sig. Jag brukar använda rivbart mellanlägg som finns i både vitt och svart.

Ikon för mellanlägg

Nedanstående exempel har jag sytt på Pfaff expression 4.0.

Nr 1 - hade kvar standardfoten 0A, övermataren var inkopplad och jag använde inte något mellanlägg.

Nr 2 - hade kvar standardfoten 0A, övermataren inkopplad, använde mellanlägg

Nr 3 - bytte till rekommenderad fot 2A, den foten har inte något uttag för övermataren, använde mellanlägg


Resultat: Söm nr 3 är finast - den håller ihop på ett fint sätt och är jämn. Användningen av mellanlägg eller ej syns inte så bra i mitt exempel eftersom jag sydde på kraftigt jeanstyg. Notera dock att längden är olika på sömmarna fast det är sytt lika många "rapporter".

Tips: tänk på att koppla ur övermataren när du ska sy sömmar som går "fram och tillbaka", övermataren vill ju bara framåt ; ) något som vi oftast tycker om - men i vissa fall vill vi gå ett steg tillbaka.

Prova gärna och gör egna exempel på de tyger som du syr mest på.

1 kommentar:

  1. Så fina sömmar -- gör mig (nästan) sugen på att försöka spara ihop till en modern symaskin trots att jag annars hävdar att jag inte längre kan hantera mer än handsömnad efter att inte varit i kontakt med symaskiner sen syslöjden i skolan.

    SvaraRadera